タイトル「2018年度 教育学部シラバス」、フォルダ「2018年度 教育学部シラバス - 国際教育(A類)
シラバスの詳細は以下となります。
科目名   Cross-cultural Ideas and Activities  
担当教員   戸田 孝子  
対象学年   1年   クラス   01  
講義室   W201    開講学期   春学期  
曜日・時限   火4   単位区分   選択  
授業形態   講義・演習   単位数  
受講対象  初等教育教員養成課程国際教育選修選択科目A 
備考   
ねらいと目標 Cross-cultural Ideas and Activities 
This class is a co-learning class with overseas students. For overseas students,
the purpose of this class is to brush up their Japanese, and for the Japanese students, 
to acquire basic English communication skills.  Considering the wide range of differences
 in students' language levels and studying needs, the class will be managed using a unique method.  
内容 Each student will prepare 100 new sentences to remember for his or her own term examination 
questions, and practice them during the class hour from April to June in a small cross-cultural 
group. Students will make 10 questions for the examination paper in each class. In each class, 
we will spend about 15 minutes of whole class session. The whole class session will be organized by
students’own ideas, such as introducing ice-breaking games or showing some useful websites or
applications which may inspire classmates' motivation for learning. After finishing the whole
class session, we will form into cross-cultural groups of 3-4 members and make examination 
questions for the final examination in July. 
   
テキスト Japanese students will prepare language textbooks or references from websites in English, while 
Overseas students will prepare similar materials in Japanese.
   
参考文献 Submission of Attendance Record Sheet 
Submission of Examination Result Sheet
Submission of Record of roles in whole class activities 
成績評価方法  
授業スケジュール(展開計画)
Beginning of each class from April to June you will take part in the 15 minutes’ whole class
session which will be organized by students own ideas to know each other and encourage their
studies.In the cross-cultural group session for 60 minutes, each member will present the sentences
they selected by reading them out and illustrating how they might be used in future scenarios to
the other groups members. If a member listening finds that some sentences are not commonly used in
their native language, they will inform the speaker and discuss suitable alternatives. When every
member of the group finishes his/her short presentation of 10 sentences and discussion on the
usage, the group members will exchange their Attendance Record Sheets and sign each other adding
short messages to encourage and motivate other members. After this, each student will complete
Model Answer Sheet and Examination Question Sheet. You will bring them in July and take examination
of your own.
 
授業時間外における学習方法 将来の国際理解教育や、外国人児童の教育への貢献を視野に入れた、本授業における「英語力」「企画力」の達成目標を、各自の自分の将来のビジョンに照らし合わせて計画をたて、課題に取り組む。 
授業のキーワード
国際支援、ボランティアの精神、外国人児童教育、異文化理解と授業運営  
受講補足(履修制限等) 国際教育選修学生にのみ限定。
(但し、他選修学生で、旧カリキュラムでの登録を行なったが、単位を認定されなかった場合のみ、再履修の相談に応じる)  
学生へのメッセージ
聴講は認めない。責任を持って、積極的に参加すること。 
その他 履修生の制限に注意。 
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